Elkaar begrijpen én je gehoord voelen

Een échte verbinding met een ander aangaan is een basisbehoefte. Het is ook een uitdaging. Een verbinding is pas duurzaam als alle partijen zich gehoord voelen en zich vrij voelen zich te uiten. Wie zich gehoord voelt, is ook beter bereid te luisteren naar de ander. Zo komt een positieve spiraal tot stand waar iedereen van profiteert.

Écht luisteren, beter communiceren, beter presteren

‘Ineffectieve communicatie’ wordt door 70% van de MKB’ers genoemd als hun grootste/voornaamste probleem. Bij bedrijven met gemiddeld 100 werknemers zou wel een half miljoen euro per jaar kunnen worden bespaard als dit soort communicatiestoornissen werden opgelost. Goede communicatie is voor een groot deel afhankelijk van goed luisteren. Goed luisteren is meer dan ‘niet zelf aan het woord zijn’.

Als je niet écht luistert, verlies je de verbinding met je gesprekspartner. Beter gezegd: jullie verliezen samen de verbinding. Als je weet, dat iedereen 30-60% van de dag luistert, realiseer je je onder andere onderstaande gevolgen:

  • Stroef lopende samenwerking en relaties

  • Onnodig lange vergaderingen die weinig concreet worden

  • Klachten van zowel interne als externe klanten

  • Uitval/verloop van medewerkers

Dit zijn zomaar wat voorbeelden die een negatief effect hebben op kosten, tijd, winst en groei, zowel in het werk als privé.

De winst van écht luisteren?

Door op de juiste manier te luisteren, valt er veel winst te behalen. Uiteindelijk zelfs letterlijke winst! Denk aan:

  • Kortere en efficiëntere vergaderingen

  • Minder druk op deadlines

  • Goed geïnformeerde en tevreden personeelsleden en klanten;

  • Een duurzame relatie met medewerkers en klanten

  • Gemotiveerde, creatieve medewerkers

  • Betere relaties, ook in je privéleven

Mijn aanbod

Wil je dit ook ervaren? Bekijk hieronder mijn aanbod en maak kennis met de mogelijkheden om je relaties te verduurzamen!

Vragen?

Neem contact op met mij